Valthorn er et messingblåseinstrument, og utviklet fra ventilløse signal- og posthorn. valthornet har en konisk boring, traktformet munnstykke, stort skjalgstykke og 3-6 ventiler. Valthornet er fast inventar i symfoniorkester og janitsjarkorps.

 

Horn finnes i to størrelser: minihorn for de minste opp til ca 4-5 trinn og den store utgaven.

 

valthorn

 

 

Fagplan - valthorn

All instrumentalundervisning har som siktemål å utvikle og ivareta elevens spilleglede og mestringsfølelse, og bevare og videreutvikle elevenes egen musikalitet. Elevene skal få forståelse av musikk som uttrykksform, lære å formidle og forme musikk. Læringsmålene inngår i en plan tilpasset den enkelte elevs progresjon, teknisk nivå og alder.

Ferdigheter på instrumentet


Kjennskap til instrumentet/kroppen

I sang- og instrumentalundervisning er kunnskap om instrumentet en forutsetning. Elevene vil lære om sitt instruments egenart og oppbygning, hvordan det stemmes og vedlikeholdes. For sangere, som er sitt eget instrument, lærer man om kroppens fysiologi som grunnlag for sangen. 
Elevene skal lære:

  • Å sette sammen instrumentet riktig
  • Å vedlikeholde sitt instrument riktig gjennom daglig pleie
  • Å stemme instrumentet

Spille-/sangteknikk

For at elevene skal utvikle en avspent og naturlig spille- og sangstil er det viktig å utvikle god teknikk. Det legges vekt på å utvikle en naturlig og intuitiv bruk av kroppen. Elevene skal bli kjent med kroppens holdning i forhold til instrumentet, sitte og ståstilling, pust og bevegelse. Elevene lærer hvordan tonene dannes og formes på instrumentet. I sangen, og på de fleste instrumenter, er intonasjon (det å spille rent) en viktig del av opplæringen. For sangere inngår også arbeidet med tekst og tekstuttale. 
Eleven skal lære:

  • En riktig sitte- og ståstilling
  • En god munnstilling
  • En naturlig og fri pusteteknikk
  • En avspent og tilpasset fingerteknikk
  • En god artikulasjonsteknikk

Øving

I all musikalsk virksomhet er egenøving en forutsetning for fremgang på instrumentet. Elevene får instruksjon i å opparbeide gode øverutiner og blir kjent med lærernes anbefaling til hjemmearbeid, og elevenes og foreldrenes oppfølging av dette.

Samspill

Samspill er en viktig del av musikalsk praksis. Elevene skal få en sosial opplevelse av musikk, og lære å forholde seg til andre både musikalsk og sosialt gjennom samspill i ulike former. Elevene lærer å forholde seg til flerstemthet, orientere seg i et musikalsk landskap, spille lyttende, og kommunisere musikalsk. Gjennom samspill lærer de å forholde seg til instruktører og dirigenter som leder samspillet.

Musikkteori og gehør

Elevene får en gradvis innføring i musikkteori og hørelære. Dette innebærer notelære og annen nødvendig notasjon, øving av rytme og telleferdigheter, å lytte og oppfatte toneforhold og andre musikalske strukturer.
Eleven skal lære:

  • Noter og grafisk notasjon
  • Musikkuttrykk som beskriver form og framføringsmåte
  • Sitt instrument sin stemming i forhold til de andre instrumentene
  • Å utvikle gehøret som en sentral sans for opplevelse og korrektiv

Sjangerforståelse/repertoar

Elevene skal bli kjent med ulike sjangere og tidsepoker, og lære å kjenne deres særtrekk, og bygge opp et variert repertoar tilpasset elevens tekniske nivå og alder.
Eleven skal lære:

  • Begreper, tradisjoner og stiltrekk knyttet til det repertoaret eleven arbeider med

Skapende musisering - Komposisjon og improvisasjon

I instrumentalundervisningen legges det til rette for ulike aktiviteter som stimulerer elevenes skapende evner gjennom bruk av rytme, klang, dynamikk og melodi, som å skape enkle sanger og melodier, improvisere, og lage enkle komposisjoner.
Eleven skal lære:

  • Å jobbe skapende og kreativt med sitt repertoar på alle nivå

Framføring

Å spille sammen og spille for andre er en viktig del av musikalsk virksomhet. Vi legger vekt på at alle elever får fremføre musikk, enten i små eller store forsamlinger, opptre både alene, med akkompagnatør eller i samspill med andre, og å skape trygge rammer for framføring. Elevene lærer hvordan man forbereder seg til opptreden, om konsentrasjon, tilstedeværelse og innlevelse ved opptreden, og i noen tilfeller, hvordan man presenterer musikken verbalt når man skal framføre for publikum. Slik vil vi opparbeide en delingskultur for musikalske uttrykk, og gi elevene erfaring i å framføre musikk.

Søknadsskjema her


Speedadmin

Kommunikasjon mellom elev, lærer og hjem - les mer. Logg inn | Veiledning

Søk om plass